Sestup do hudebního šerosvitu. Z čeho se zrodila barokní hudba?
Na přelomu 16. a 17. století v evropské hudbě nastala nenápadná změna, která však významně ovlivnila, co od hudby očekáváme dnes: bohatou expresivitu. Od renesančního systému ”tvrdého a měkkého”, jehož kořeny sahají hluboko do středověku, se barokní skladatelé přesunuli k principům tzv. ”hudební rétoriky” a s tím i bohatší, systematičtější práci s emocemi — nebo přesněji ”afekty” — svých posluchačů. Tato změna v přístupu k hudbě připravila půdu pro obrovský rozvoj hudební expresivity v následujících staletích. To nicméně vůbec neznamená, že by renesanční hudba expresivní nebyla — ale způsob, kterým je v ní emocionalita zakódována, je nám vzdálenější a představuje tak šifru k rozluštění.
Náš program nahlédne pod pokličku tohoto zlomu v dějinách hudby formou komentovaného koncertu. Přineseme příklady obou stylových období, renesance i baroka, a také příklady stojící každou nohou na opačné straně, jako turista nad hraničním patníkem či most přes rozhraní tektonických desek. Nabídneme klíče k hudebním pokladům této přelomové doby, a to nejen proto, jak důležitý moment ve vývoji evropské kultury to je, ale hlavně proto, že hudba této doby je o to působivější, oč lépe rozumíme jejím mnoha vrstvám — a je to hudba natolik krásná a fascinující, že si toto porozumění zaslouží.
Jan Hajič, Ph.D. je cembalista, varhaník, a muzikolog se zaměřením na výpočetní metody zkoumání staré hudby. Absolvoval hru na cembalo na Akademii staré hudby a Janáčkovu akademii múzických umění, zároveň vede Pražskou skupinu hudební informatiky na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Se svými soubory Vox Clamans a Rosa Mystica vystupoval na festivalech jako Musica ad Confluentem, Haydnovy hudební slavnosti, či v Německu; jako hráč continua také na Pražském jaru či ve francouzském Beaune s Andreasem Schollem. Zabývá se také hudbou předbarokních stylových období a příslušnou improvizací.
BA Anna Petrtylová, DiS je zpěvačka specializující se na historicky poučenou interpretaci hudby starších slohových období – od pozdního středověku po raný romantismus. Po absolutoriu na Pražské konzervatoři vystudovala zpěv také na švýcarské akademii Schola Cantorum Basiliensis se zaměřením na období renesance a baroka. Věnuje se jak koncertní činnosti sólové, tak sborové. Pravidelně vystupuje s pražským souborem Collegium 1704 Václava Lukse na tuzemských i zahraničních koncertních a operních projektech.